Velverden

Yoga for begyndere

yoga for begyndere

Her kan du læse mere om yoga for begyndere. På mine begynderklasser og -forløb skal du ikke kunne noget på forhånd. Du kan møde op som du er, alle kan være med og alle spørgsmål er velkomne. Hvis du kun har stiftet en smule bekendtskab til yoga eller måske bare gerne vil starte forfra, så er du selvfølgelig også meget velkomne. På mine begynderhold er der plads til alle! 

Kort sagt så kan du være med hvis: 

  • Du synes yoga er spændende
  • Du er ny til yoga eller gerne vil starte lidt forfra
  • Du gerne vil have mere kropsforståelse 
  • Du vil starte en bæredygtig praksis, du kan tage med dig hele livet 
  • Du vil lære åndedrætsøvelser (pranayamas) 
  • Du vil lære at meditere 
  • Du vil lære forskellige variationer af stillinger og props at kende
  • Du vil have det meget bedre i krop og sind
 

Læs meget mere om yoga for begyndere – både i hatha og yin herunder. 

OBS: Til januar starter jeg nye begynderhold i både hatha og yin – du kan læse mere og tilmelde dig lige her.

Hatha yoga for begyndere

Mit hatha begynderforløb er til dig, der endnu ikke har erfaring med yoga, måske har stiftet en smule bekendtskab med den allerede eller blot ønsker at starte fra begyndelsen og langsomt bygge din praksis op. 

Jeg underviser moderne hatha, hvor vi bruger god tid på at varme kroppen op, før vi laver krævende eller udfordrende stillinger. Timerne er legende, energifyldte og dynamiske, men hele tiden med fokus på teknik. Yoga skal ifølge mig være bæredygtig, derfor bruger vi god tid på at mærke efter i kroppen og lytte til dens signaler. Efterhånden bygger vi mere på, men der vil altid være alternativer og varianter til de forskellige stillinger, så alle kan være med hele vejen. 

På et begynderhold er der ekstra god tid til spørgsmål, variationer og justeringer. Du kan komme helt uden erfaring og alle kan være med til begynder yoga. Her er ingen spørgsmål dumme og ingen kroppe er forkerte. 

Hvad skal vi lave? 

Forløbet strækker sig typisk over 8 uger og du vil undervejs stifte bekendtskab med mange forskellige asanas (fysiske stillinger). Du bliver vejledt grundigt i de forskellige stillinger og lærer hvordan kroppen skal aktiveres. 

Vi går i dybden med solhilsner og forskellige pranayamas (åndedrætsøvelser). Derudover vil der på hver klasse være et bestemt tema eller en intention for klassen, som du kan bruge undervejs i din praksis. Sidst vil vi komme ind på lidt af historien og filosofien bag yogaen og jeg vil også introducere chanting. Et meget kraftfuldt værktøj, der skaber en helt unik energi og samhørighed i rummet. 

Så kort fortalt er mit begynderhold er for alle og du skal ikke kunne noget i forvejen. Du vil trygt blive guidet gennem undervisningen og der vil være plads og tid til at stille spørgsmål.

Tilgangen til hatha

Tilgangen i yoga for begyndere er legende og udfordrende. Vi bruger props, variationer af stillinger og tilpasser dem, så ALLE kan være med! Jeg går meget op i en bæredygtig praksis og vi bruger derfor god tid på at øve os i at mærke efter i kroppen, så vi kan passe godt på os selv.

Du er meget velkommen til at kontakte mig pr. telefon, e-mail eller via min instagram albertecampbell, hvis du har spørgsmål.

Læs mere om hatha yoga og yin yoga

Yin yoga for begyndere 

Hvis du endnu ikke har prøvet yin yoga, så er dette forløb oplagt for dig. Det kan også være, at du har stiftet en smule bekendtskab med yogaformen yin eller måske bare ønsker at starte fra begyndelsen. Uanset hvad, så er du velkommen på min yin yoga-forløb for begyndere. 

Yin yoga skal ikke se ud på nogen bestemt måde og alle kroppe kan være med. I yin arbejder vi med at blødgøre og smidiggøre bindevævet i kroppen. Det betyder også, at vi har ingen eller næsten ingen muskelaktivitet i stillingerne.

Hvad skal vi lave?

Yin yoga er altså – modsat hatha – en mere rolig, statisk, mørk og tung praksis. Vi arbejder kun med siddende og liggende stillinger. Jeg vil sørge for at give din grundig vejledning i hver stilling og der er tid til at finde den udgave af stillingen, der passer til dig. 

I yin bruger vi desuden passer af props (udstyr). Vi bruger f.eks. tæpper, puder, yogapøller, blokke og bælter. Dem bruger vi til at finde det sted i hver stilling, hvor kroppen kan slappe af og bindevævet kan få lov til at arbejde. 

For at arbejde med bindevævet bliver vi i stillingerne i 2-5 min. afhængigt af, hvilken del af kroppen vi arbejder med. Undervejs i vores praksis, både i stillinger og mellem stillinger, øver vi os på at være observerende og accepterende i vores mindset. I yin dømmer vi ikke, vi beslutter ikke, hvad der er rigtigt eller forkert. Vi iagttager hvad der sker i kroppen, i følelserne og i tankerne. 

Udover vores yin stillinger, arbejder vi også med vores åndedræt. Det gør vi bl.a. med forskellige pranayamas (åndedrætsøvelser) som jeg ligeledes vil være grundig med at guide dig i. 

Tilgangen til yin

Yin er langsom, rolig og kan være et fantastisk åndehul i en travl hverdag. Yin kan ikke stå alene, men er et supplement til anden fysisk bevægelse. Du kan med fordel kombinere den rolige yin med den dynamiske og mere bevægende hatha yoga. 

Du er meget velkommen til at kontakte mig pr. telefon, e-mail eller via min instagram albertecampbell, hvis du har spørgsmål.

Læs mere om yin yoga og hatha yoga. 

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag spændende indhold om yoga, ayurveda & sundhed + invitationer til yogaforløb & events.