Velverden

Yin yoga

yin yoga

Hvad er yin yoga? 

Yin yoga blev først grundlagt tilbage i 1970’erne som det man dengang også kaldte taoist yoga eller ‘yin og yang’-yoga. Her var yogaen en blanding af hatha og det vi i dag kender som yin. Stadig med bevægelse og mere anstrengende stillinger, som vi kender dem fra hatha-yogaen. 

Efterhånden blev yin yogaen videreudviklet og man gik væk fra de dynamiske og udfordrende stillinger. Paul Grilley og Sarah Powers fandt den yogastil, vi de fleste steder i dag kender som yin yoga. 

Yin yoga består af statiske, lange stræk eller spændinger af bindevæv, sener, ledbånd og forskellige hinder i kroppen. Yin yoga arbejder altså ikke med musklerne, som vi f.eks. gør det i Hatha yoga. I yin vil vi faktisk gerne have ingen eller næsten ingen muskelaktivitet. 

Det vil vi gerne fordi, musklerne beskytter alt det andet væv som bindevæv og ledbånd i kroppen. Det betyder at, når musklerne tager over, så har vi ikke samme mulighed for at arbejde med vævet i kroppen. 

Vores væv trækker sig sammen efterhånden, hvis vi ikke arbejder med det og sørger for at løsne og mobilisere det. Derudover så tilpasser og indretter vævet sig efter, hvordan vi bruger kroppen. Det betyder, at hvis du f.eks. altid går med tasken over samme skulder, så vil bindevævet efterhånden forme sig derefter. I dag er der mange af os, der bruger størstedelen af dagen med de samme bevægelser. Måske du har kontorarbejde og derfor sidder ned med ben og arme bøjet flere timer hver dag? Det kan også være, at du har et mere fysisk krævende arbejde, hvor du måske udfører den samme opgave, de samme løft eller samme bevægelser mange gange dagligt.

Vores kroppe er fantastiske og kan tilpasse sig rigtigt meget. Men det er vigtigt at holde bindevæv, sener mv. smidigt og blødt. Bindevævet holder sammen på alle vores muskler og vores indre organer. For at undgå at vores bindevæv bliver sejt eller for at blødgøre det, er yin yoga et fantastisk værktøj. 

Yin yoga arbejder altså gennem lange, statiske stræk med at løsne og smidiggøre vores bindevæv i kroppen. Men yin yogaen kan ikke stå alene. Denne yogaform er et supplement til anden bevægelse i vores hverdag. Vi har både brug for at få pulsen op og træne vores muskler. Det kommer du med garanti ikke til i yin yoga. 

Til gengæld får du i yin yogaen mulighed for at arbejde med lange, rolige stræk af kroppen. Vi har især fokus på området omkring hofte/ben, samt overkroppen. Derudover vil vi også stifte bekendtskab med stillinger, der strækker bindevævet omkring skuldre og fødder. 

Yin praksissen er rolig, mørk og tung. Vi giver slip for musklerne og lader kroppen slappe af, mens vævet arbejder. Derudover er vores yin praksis observerende, accepterende og iagttagende. Vi mærker, hvad der sker i kroppen, observerer det og accepterer det. Vi dømmer ikke kroppen eller beslutter os for, hvilke følelser eller tanker, der er rigtige eller forkerte. 

Ligesom der ikke en tanker eller følelser, der er rigtige eller forkerte, så kan yin stillingerne heller ikke se rigtige eller forkerte ud. I yin bruger vi masser af forskelligt udstyr som blokke, yogapøller, tæpper og puder. Dem bruger vi til at finde den udgave af stillingerne, der passer til os. Det sted, hvor musklerne kan slappe af og vi mærker den spænding vi leder efter. 

Alle kroppe er forskellige og derfor vil yin-stillingerne se forskellige ud hos os allesammen. Og heldigvis handler det ikke om, hvordan stillingen ser ud, men at den passer til dig. 

Vi arbejder desuden med vejrtrækningen på en rolig og omfavnende måde. Derudover udfører vi indimellem kortere eller længere meditationer, der hjælper os ind i yin-verdenen, hvor vi iagttager, accepterer og er til stede lige nu. 

Timerne afsluttes altid med en rolig savasana, før vi samles siddende til 3 lange, dybe, fælles ‘OM’, der skaber en fantastisk fælles energi og samhørighed til at afslutte timen.